Tomislav Erhard-Pacovski

View Original

Pianobook: uspon i pad

Projekt po imenu Pianobook uvijek će imati mjesto u mojem srcu. Prije gotovo pet godina pokrenuo ga je britanski medijski skladatelj Christian Henson, jedan od suosnivača tvrtke Spitfire Audio. Prvotni cilj projekta bio je potaknuti glazbenike i skladatelje da se okušaju u stvaranju vlastitih virtualnih instrumenata. Također, u digitalnom obliku sačuvati razna vrijedna i rijetka glazbala koje smo prikupili tijekom godina ili su nam ih ostavili naši preci. Napokon, ideja je bila nesebično podijeliti svoj rad sa zajednicom bez naknade, uz pružanje međusobnog nadahnuća.

Oni upućeniji znaju da su virtualni instrumenti danas prilično veliki biznis. Živimo u vrijeme u kojemu je glavni cilj gotovo svakog pojedninca prodati nešto drugome. Upravo stoga me je privukao altruizam koji isprva bio zaštitni znak ovoga projekta. Premda se do sada nisam okušao u stvaranju virtualnih instrumenata, u posljednjih nekoliko godina snimio sam gotovo pedeset skladbi koje su u potpunosti ili gotovo u potpunosti realizirane pomoću resursa dostupnih putem Pianobook-a.

Tijekom vremena, Pianobook je prolazio kroz različite promjene. Najočitija od njih je uvođenje komercijanog elementa. Ovo je započelo uz mogućnost davanja napojnica autorima virtualnih instrumenata ukoliko vam se njihove kreacije sviđaju i smatrate ih korisnima. Naposlijetku je nastao program pod nazivom "Pianobook Artists". Time je nekolicina članova projekta koji su se posebno istaknuli dobila je mogućnost prodaje svojih ambicioznijih uradaka po prilično dobrim cijenama. O reklami i promociji da i ne govorimo, budući iza ovoga stoji upravo Spitfire Audio.

Osobno, smatram da je projekt ovim korakom izgubio mnogo svojeg prvotnog šarma. Premda vjerujem da kvalitetan rad i trud valja pravedno nagraditi, ovime se ujedno stvorila elitistička klima koja zapravo pogoduje tek rijetkima. Oni već imaju određene prednosti za razliku od mnogih drugih vrijednih članova koji vjerojatno nikada neće ući u ovu povlaštenu skupinu. No upravo su ti ostali članovi duša projekta i njegov pogon.

U svojim objavama, Henson je često isticao kako želi da Pianobook bude "mjesto dobrih prilika". To bi trebalo uključivati one koji razvijaju virtualne istrumente kao i nas koji pomoću njih stvaramo glazbu. Otvoreno ću reći kako sam ipak očekivao znatno veće isticanje skladatelja koji su svojim radom podržali projekt. Istina, moje su skladbe nerijetko bile uvrštavane u mjesečne top-liste a nekolicina je prikazana i u Hensonovom vlogu. No naglasak je i dalje prvenstveno na onima koji stvaraju virtualne instrumente a ne na nama koji ih koristimo u praksi. Isprva sam pomislio kako će program "Pianobook Artists" biti usmjeren upravo prema tome. ;)

Uglavnom, spomenute promjene su me navele da napravim određenu pauzu. Nisam u mogućnosti financijski podupirati projekt kupovinom komercijalnih naslova ili davanjem napojnica, no smatram kako sam dao značajan doprinos putem svojih skladbi. U posljednje vrijeme nema baš previše kvalitetnih besplatnih izdanja koja bi me privukla, iako broj novih članova Pianoobook-a po svemu sudeći raste. Njihovi radovi, razumije se, najčešće nisu na razini onih od iskusnijih članova. No pozdravljam i cijenim njihov doprinos te entuzijazam.

Henson je nedavno najavio svoje povlačenje iz projekta kao koordinator i doprinositelj, iako vjerujem da će ga nastaviti pratiti putem svojeg YouTube kanala. Nadam se da će se Pianobook u budućnosti održati, slijedeći prije svega uz ideologiju uz koju je izvorno i započet.