Tomislav Erhard-Pacovski

View Original

Klavijaturist: najgora uloga u bandu?

Posljednjih desetak godina sviram klavijature u poznatom regionalnom cover sastavu koji je tijekom više od trideset godina postojanja nastupao u brojnim prigodama: vjenčanja, zabave za različite organizacije, svečana otvaranja te druge manifestacije. Sastav njeguje široki repertoar što uključuje stranu i domaću glazbu iz različitih dekada, počevši od evergreena pa sve do aktualnih hitova. Naglasak je na kvaliteti izvedbe ali i autentičnom zvuku u čemu upravo klavijature igraju iznimno važnu ulogu.

U tipičnim sastavima koji obuhvaćaju vokal, gitaru, bas te bubnjeve, klavijature često statiraju, osim kada je riječ o dionicama koje strogo spadaju u ovu domenu, poput klavira, orgulja te naravno sintesajzera. Osobno sam se odlučio za drukčiji pristup. Ovo podrazumjeva detaljne orkestracije za puhače i gudače, opsežnu elektronsku produkciju, pa čak i aktivno korištenje breath controllera - uređaja za kontrolu klavijatura korištenjem daha - koji omogućuje autentično izvođenje dionica za primjerice saksofon ili klarinet. Pritom mi je cilj izvući maksimum iz mogućnosti instrumenta te pokazati da klavijature i sintesajzeri nisu tek inferiorna zamjena za pojedine instrumente koji iz praktičnih razloga u pravilu nisu dio uobičajenog pop-rock sastava.

Ovim sam potezom dodatno zakomplicirao stvari. Naime, za one neupućene, instrumenti sa tipkama po svojoj prirodi spadaju u najkompleksnije te najzahtjevnije. Klavir je vjerojatno najočitiji primjer kao jedan od rijetkih instrumenata koji je u potpunosti samodostatan, prije svega kada je riječ o solo izvedbi. U ansamblu ili sastavu je to naravno ponešto drukčije, no uvijek sa raznim začkoljicama. Npr. često je potrebno prilagoditi izvorni tonalitet neke pjesme glasovnim mogućnostima vokala. Na gitari i srodnim instrumentima to nije osobiti problem te najčešće znači tek pomak unaprijed ili unatrag po vratu gitare. Kod klavijatura, međutim, prstomet za svaki pojedini tonalitet te mod se značajno razlikuje i ne leži jednako pod prstima. To je samo jedan od banalnih primjera.

Tu je naravno i programiranje te produkcija zvukova, što je znanost samo po sebi. Ako ciljate na autentičnost, program za pojedinu pjesmu (setup), može lako uključivati deset i više različitih zvukova, ne računajući pritom donju klavijaturu (stage piano). Ona pak pokriva osnovne zvukove klavijatura poput klavira, električnih klavira, orgulja i sl. Usporedbe radi, gitarist može čitavu gažu odsvirati sa ukupno desetak različitih zvukova. Da i ne spominjem činjenicu da klavijaturisti uvijek istovremeno izvode barem dvije posve različite dionice.

Još jedna otežavajaća okolnost tiče se same opreme. Klavijature su ne samo prilično skupi instrumenti, već su kao i sva elektronika podložne zastarijevanju. Često je veoma teško pratiti trendove, osobito kada raspolažete ograničenim budžetom. Osobno smatram da to ipak nije nužno te da je uvijek moguće izvuči više od onoga š čime već raspolažete. Međutim, naposlijetku uvijek dođe vrijeme za promjenu opreme. Za razliku od klavijaturista, gitaristi, basisti te bubnjari nemaju ovaj problem. Ulože li u početku u kvalitetnu opremu, ista može biti upotrebljiva i relevantna desetljećima, naravno uz redovito održavanje. Ovdje su klavijaturisti također u znatno nepovoljnijem položaju budući da su servisi opreme bazirane na elektronici uvijek daleko kompleksniji te neizvjesniji.

Također bih se dodakao činjenice kako prosječni slušatelj nažalost najčešće nije svjestan uloge klavijatura u ukupnom zvuku sastava. Svi u pravilu gledaju samo u vokale, te eventualno u gitariste, osobito tijekom neke solo dionice, ne razmišljajući o tome kako glavnina zvuka dolazi upravo od klavijatura. One su upravo onaj element koji svakom glazbenom sastavu donosi dubinu te sofisticiranost. Čak i kada je riječ o postavama koje izvode pretežito gitarističku glazbu, klavijature će uvijek donijeti dodatnu razinu te dimenziju.

Sviranje klavijatura jest po mnogočemu posebno te prožeto raznim izazovima koji vas mogu dodatno motivirati ali i odvratiti od toga. Kao multi-instrumentalist, svima zainteresiranima za ozbiljan rad u glazbenom sastavu možda bih ipak savjetovao da se prihvate neke druge uloge umjesto one klavijaturista. To će vam značajno pojednostaviti i olakšati posao a možda ćete biti i više primjećeni te najčešće podjednako plaćeni. ;)