Zašto više ne kupujem virtualne instrumente?
Ovo vjerojatno zvuči pretjerano a možda čak i pomalo licemjerno budući da nije u potpunosti istina. Ipak, mogu reći da su se za mene stvari po ovome pitanju prilično dramatično promijenile u odnosu na ne baš toliko davnu prošlost. To potvrđuje činjenica da danas s priličnom lakoćom odolijevam izazovima, čak i kada je riječ o ekstra popustima kojih u posljednje vrijeme ne manjka. Prije nekih pet godina, sa velikim bih entuzijazmom i nestrpljivošću iščekivao rasprodaje svojih omiljenih izdavača virtualnih instrumenata te zvučnih biblioteka. Sada uglavnom mogu na prste nabrojati nove akvizicije na ovom području.
Što se dakle dogodilo? Je li riječ o prevelikom trošku, neisplativoj investiciji, prkošenju konzumerizmu ili pak jednostavnom zasićenju? Vjerojatno o svemu navedenom u određenoj mjeri. Krenimo redom...
Već sam pisao sam o svojim razmišljanjima o relativno visokoj cijeni virtualnih instrumenata i zvučnih biblioteka. Iako potpuno shvaćam i uvažavam činjenicu da je njihov razvitak i izdavanje prilično zahtjevan te skup poduhvat, to i dalje ne čini vašu odluku o njihovoj kupovini imalo jednostavnijom. Osobito je tako ako poput mene pokušavate sastaviti kraj s krajem gotovo isključivo putem kreativnog rada. U takvom slučaju uvijek morate razmišljati o prioritetima. Primjerice, za cijenu prosječnog softvera možete često kupiti kvalitetnu opipljivu stvar koja će vam dugo vremena vjerno služiti. O tekućim troškovima da i ne govorim.
Drugi razlog bio bi previše mogućnosti izbora. Moja je zvučna zbirka razmjerno skromna u odnosu na one koje imaju razni profesionalci te dobro stojeći amateri, no ipak sam tijekom godina prikupio prilično puno toga. Smatram da je dobro imati širinu, ali nikako ne treba pretjerivati. Osobno se često mučim pri odabiru što koristiti u produkciji skladbe na kojoj trenutno radim. Ironočno, ponekad ovaj proces traje duže od samog procesa skladanja, osobito ako sam u kreativnom razdoblju te pod utjecajem inspiracije. Nedavno sam čitao o tome kako mnogi kreativci aktivno koriste tek zanemarivi dio opreme koju imaju, no usprkos tome stalno kupuju nove stvari.
Tu je i pitanje opravdanosti investicije. Usprkos onome što često možete pročitati na Internetu, pretvoriti vlastiti kreativni rad u stalni izvor prihoda je iznimno teško. Stoga prije svake kupovine treba uvijek postaviti pitanje isplati vam se to. Bez obzira na entuzijazam koji osjećate pri gledanju raznih prezentacija. Osobito je tako u današnje vrijeme u kojem ne nedostaje kvalitetnih besplatnih rješenja. Da je situacija bila takva prije desetak godina kada sam počeo graditi svoju zbirku, vjerojatno ne bih kupio barem polovicu onoga što imam. Naravno, mnogi će kategorički tvrditi da besplatni softver nije rješenje, osobito ako očekujete "profesionalne" rezultate. Ako mene pitate, ovo je tek djelomično istina. Dakako, za pojedine kategorije i dalje ćete morati posegnuti u džep. Međutim, ljudi su u prošlosti stvarali prekrasnu i nezaboravnu glazbu koristeći daleko skromniju tehnologiju od one koju danas možete dobiti posve besplatno.
Ne može se zanemariti niti osjećaj žaljenja ili razočaranja. Moram reći da mi je uistinu krivo što sam kupio neke od naslova koje imam. Prije svake kupnje uvijek nastojim "napraviti zadaću" te pomno proučiti svu dostupnu dokumentaciju i službene video snimke. Usprkos tome, jednostavno ne možete steći osjećaj koliko će vam pojedini virtualni instrument odgovarati u praksi. Ako k tome niste okruženi ljudima iz branše, u većini slučajeva nećete imati priliku nešto isprobati iz prve ruke, već se morate uvelike osloniti na "skok iz vjere". Tu je i pitanje mogućnosti prodaje nečega za što ste zaključili da vam zapravo ne treba ili ne odgovara. Iako pojedini izdavači nude mogućnost prijenosa licence na drugu osobu, ovo je ipak više iznimka nego pravilo.
Naposlijetku, porazgovarajmo i o "originalnosti". Zbog njihove moći te dostupnosti, većina kreativaca danas koristi virtualne instrumente u odnosu na one stvarne. No i dalje posebnu pozornost uvijek plijene oni koji uz to koriste i tradicionalnu opremu. Ovo je često nepraktično ili jednostavno nedostupno za mnoge od nas, no kad god je moguće, valja posegnuti za rješenjima iz prošlosti.
U konačnici, ovo su sve alati. Nadahnuće stoga valja tražiti u samoj umjetnosti, kreativnosti te znanju, umjesto u kupovini nečega novog.