Napredak glazbene tehnologije i kvaliteta
Tehnologija uopće pa tako i ona glazbena razvija se i napreduje munjevitom brzinom, osobito u posljednjih nekoliko desetljeća. Slijediti tehnološke trendove veliki je izazov, kako iz financijske perspektive tako i glede potrebe za neprestanim usavršavanjem te usvajanjem novih vještina potrebnih za držanje koraka s vremenom.
Najveću revoluciju na području glazbene tehnologije vjerojatno predstavlja uvođenje računala kao središta glazbenog studija, čime se u današnje vrijeme eliminira potreba za gomilom uređaja koji su nekoć bili neophodni za ozbiljni kreativni rad. Premda su virtualni instrumenti, efekti i drugi programi za glazbenu produkciju često prilično skupi, cijena modernog kućnog ili projekt studija neusporedivo je niža nego što je to bilo u prošlosti. Prije 25 i više godina, malo tko je mogao i sanjati o tome da na raspolaganju ima potpuno opremljeni osobni studio u kojemu će moći dati oduška svojoj kreativnosti bez pritisaka i ograničenja koje nameće rad u komercijalnoj ustanovi.
No usprkos revoluciji koju predstavljaju računala i softver, često smo svjedoci tome da se neke već odavno "zastarjele" tehnologije ponovno vraćaju u modu i to u velikom stilu. Mnogi korisnici kućnih i projekt studija žude za time da svojoj suvremenoj opremi pridodaju i barem jedan komad starinske glazbene tehnike, unatoč tome što je prema današnjim standardima riječ o "tehnologiji iz kamenog doba", kao i činjenici da je čarobni zvuk nekadašnjih tehnoloških čuda moguće u velikoj mjeri uvjerljivo rekreirati korištenjem modernih sredstava. S obzirom na to, rijetki će se upustiti u kupovinu antikne opreme i na one koji to pokušavaju vjerojatno će gledati kao na snobove i skorojeviće. Npr. ako danas želite kupiti analogni sintesajzer proizveden sedamdesetih godina prošloga stoljeća, to ćete jako skupo platiti, osobito ako naiđete na primjerak u savršeno ispravnom i očuvanom stanju. Nasuprot tome, za znatno manje novca često možete kupiti virtualnu repliku koja je praktično identična po pitanju kvalitete zvuka a ujedno i daleko superiornija kada govorimo o pouzdanom radu i održavanju. Istovremeno, ne može se poreći bezvremenska privlačnost posjedovanja prave stvari.
Posebno razmatranje iz kuta napretka te prolaska vremena zaslužuje softver. Iako se on načelno razvija nešto sporije u odnosu na fizičke uređaje, na ovom području neprekidno se događaju kvantni skokovi. Oni krajnjim korisnicima nerijetko još teže padaju s gledišta cijene, budući da je riječ o proizvodu koji nije opipljiv i koji još k tome zahtijeva da ga slijedite odgovarajućim hardverom. U nekim slučajevima, nije se toliko teško pomiriti sa napretkom i zastarijevanjem softvera, pogotovu što najčešće nemate previše izbora glede toga. Očiti primjer su operativni sustavi te programi za glazbenu produkciju. Ne samo da novije verzije istih donose nove mogućnosti te brojne ispravke, starije verzije neizbježno i brzo postaju neprofitabilne za daljnje održavanje te korisničku podršku. No što je sa virtualnim instrumentima i zvučnim bibliotekama? Po mojem mišljenju, oni uvjetno rečeno predstavljaju izuzetak od općeg pravila. Kvalitetno produciran virtualni instrument može podnijeti zub vremena slično kao i kvalitetno izrađeno glazbalo ili druga fizička glazbena oprema.
Vratimo se na pitanje kvalitete. Znači li neumoljivi razvitak tehnologije - koji toliko brzo čini nekadašnje vrhunce tehnoloških dostignuća zastarjelima i nepotrebnima - da glazbena oprema nekoć nije bila toliko kvalitetna kao u sadašnje vrijeme? Upravo suprotno. Dok danas caruje automatizirana masovna proizvodnja, u prošlosti su proizvodni procesi uključivali daleko više ljudskog faktora što je bez sumnje znatno pridonosilo kvaliteti i vrijednosti konačnog proizvoda. Premda se kroz povijest na području same proizvodnje dogodilo nebrojeno puno tehnoloških revolucija, kvalitetan proizvod uvijek ostaje kvalitetan proizvod usprkos nezaustavljivome napretku te prolasku vremena. Međutim, na veliko pitanje - čini li napredak tehnologije naše živote uvijek boljima i jednostavnijima - nema jednostavnog odgovora.